fredag den 18. juli 2014

Grand Canyon (GC)

Mandag d. 14/7
Vi ankom sidst på eftermiddagen og havde inden da fået handlet ind så vi var forsynede. Vi fik os indrettet på pladsen - fik vendt vognen så vi havde udgang mod det bord/bænk sæt der stod på pladsen. Aftensmaden var kylling på grill og salat og rismix. Dagen endte med det vildeste torden/lyn vejr. Himmel og hav stod ud i et i 2 1/2 time og det regnede helt vildt. Py ha for en velkomst til Grand Canyon.

Tirsdag d. 15/7
Vi sov længe for da vi vågnede regnede det stadig ØV. Vejret klarede dog heldigvis op og vi tog shuttle busserne helt ud så langt vi kunne komme til vest - Hermits Rest. Da vi kom tilbage sad der en seddel i vores dør om at vi ikke måtte holde mod kørselsretningen i forhold til evakuering. Aftensmad var sandwich for vi skulle se solnedgang ved Dessert View. Vi kørte derud i RV'en. Der var en ranger som fortalte om det. De er virkelig gode til at oplyse. Hjem - RV'en blev vendt rigtigt og i seng for vi vil se solopgang i morgen tidlig.

Onsdag d. 16/7
Uret ringede kl 03. Vi fik lidt hurtigt morgenmad og gik i mørke mod busserne. Vi skulle skifte bus undervejs så vi var lidt spændte på om det hele passede tidsmæssigt. Vi ankom ca en time før solopgang kl 5.23 og kunne følge med hvordan lyset kom. Vi var så heldige at der var en gruppe med en park ranger derude også, så vi kunne "hægte" på og høre hans fortællinger. Meningen var så at vi skulle følge et arrangement kl 9 næsten samme sted men da der var næsten 3 timer til, besluttede vi os for at køre hjem. Vi gik i seng og sov til kl 10.30 fik lidt kombineret morgenmad/frokost og så var det vasketid. Vi sad og hyggede os og fik talt om alt muligt. Kl 15 ville vi gerne høre noget om geologien i Grand Canyon - så afsted til Hermits Rest igen. Bagefter tog vi til et kanon foredrag om den Californiske Condor (en fugl). Rangeren var utrolig god til at fortælle men vi så desværre ingen Condor. Hjem til aftensmad som var koteletter på grill og salat og rismix.

Torsdag d. 17/7
Vi startede dagen med at få ringet til Cruise America, da vores køleskab ikke virker ok. Det stopper midt om natten og også midt på dagen. Vi fik lavet en aftale om service når vi stopper i byen Moab d. 19. Meningen var at vi ville gå ned i kløften men vi fik at vide at vi skulle vente til efter kl 16. Derfor gik vi tilbage til Rasmus som desværre ikke var med. Han har haft ondt i sit knæ og valgte derfor at skåne det. Vi besluttede derfor at køre til Tysacan - en by 6 km uden for nationalparken for at se en film om GC. Filmen skuffede lidt, men nu var vi klar til vores tur. Rasmus og Christian blev i bilen som holdet på en P-plads ved buscentralen. Vi andre gik mod Ceder Rigde og det tog 50 min ned og 55 min op (4,8 km i alt og 1200 feet i alititude). Det var hårdt men utroligt spændende at se GC et stykke nedefra. Inden vi tog tilbage til vores plads fik vi alle et dejligt bad. Derefter lidt let aftensmad og så blev der råhygget i mørket foran RV'en.

Fredag d. 18/7
Vi ville gerne tidligt afsted så vi stod op kl 6.30 og satsede på at køre kl 9. Da Flemming kom tilbage fra toilettet havde han en overraskelse med tilbage - en 4 mdr gammel hundehvalp. Den sad under en bil uden snor og derfor turde han ikke andet tage den med retur. Vi fik sat snor på hunden og gav den vand. Den rystede og peb lidt. Hunden havde heldigvis skilt på, så vi fik en ranger til at kontakte ejeren. Det viste sig at "Millemolli" boede lige ved siden af og var smuttet ud af sit telt. Om natten havde vi hørt cayoute hyle, så vi var noget nervøs for den lille hund. Ejer og hund blev forenet og vi kunne køre afsted planmæssigt. Farvel og tak Grand Canyon.